- MIMOSEZONU.CZ

Hledat
Přejít na obsah

Hlavní nabídka:

Co dělat „mimo sezónu“ Petr Kratochvíl, archiv redakce

Konstatování, že Česko není považováno za zemi s výraznou sezónností, nás nesmí uspokojit. Prostor mezi letní pohodou a sněhovými radovánkami je nezbytné vyplnit a tím přispět k rovnoměrnému vytížení ubytovacích kapacit a dalších turistických cílů, resp. k rovnoměrnému peněžnímu obratu podnikatelských subjektů během 365 dnů v roce.
 
I z výzkumů vyplývá, že léto je spojováno především s koupáním ve volné přírodě a otevřených bazénech a pohybem v přírodě pěšky a na kole. Zima s lyžařskými areály a běžeckými udržovanými trasami. A tak je třeba vlastně hledat pro sezónu „365“ hlavně využití období, kdy počasí nedoluje ty hroty sezón realizovat s plným nasazením. Jednoduše lze konstatovat, že aktivity „365“ jsou ty, které nezávisí na počasí, resp. mají takovou podobu, že je lze provozovat, i když počasí není pro jejich výkon ideální.
 
V Jablonci nad Nisou je např. sjezdovka, která v létě poskytuje azyl horkým cyklistům. Krušnohorská magistrála je v létě určena cykloturistům a v zimě běžkařům na lyžích. Umělá koupaliště mají kryté i venkovní bazény.
  
Máchovo jezero je v létě plné plavců a lodí, v zimě se po zamrzlé hladině prohánějí bruslaři, hokejisté a také běžkaři na lyžích. Provádí se i lední jachting. Množství otevřených hradů a zámků v létě i v zimě se také rozšiřuje.


    
Zdroj foto: www.hotelport.cz


Při zamyšlení nad tvorbou nabídky pro mimosezónu je třeba vycházet z toho, kdo může tuto nabídku využít. Školní prázdniny jsou limitující pro možnost využívání volného času rodin s dětmi, ale i středoškoláků. Vysokoškoláci již mají více prostoru pro cestování v mimosezóně díky volnějšímu časovému režimu při studiu. Lidé v pracovním procesu jsou opět více vázáni na možnosti čerpat dovolenou u zaměstnavatele a na své děti. Až tzv. prázdné hnízdo (lidé, s kterými již děti nežijí v jedné domácnosti) mají větší volnost při rozhodování, kdy si užít dovolenou. Skupina seniorů tvoří největší potenciál pro využití nabídky v mimosezónu.
Důležité je také poznat, jak se jednotlivé cílové skupiny rozhodují o využívání volného času. Bohužel průzkumů v cestovním ruch se mnoho neprovádí a tak lze čerpat pouze ze staršího výzkumu agentury Stem/Mark z roku 2007 prováděný pro agenturu CzechTourism na téma „Procesy rozhodování pro trávení volného času v tuzemsku“.  Vybrané cílové skupiny postupují následovně:

Mladí a svobodní:
  • s kým jet, kam jet, co budou dělat, kdy jet, jaké služby využijeme na místě
  • omezením jsou pro ně především finance

Rodiny s dětmi:
  • kdy jet, kam jet, co budou dělat, jaké služby využijeme na místě
  • omezením je termín (školní prázdniny), finance, dostupnost, zázemí pro děti

Starší a střední věk:
  • kam jet, kdy jet, co tam dělat, jaké služby využijeme na místě
  • omezením jsou zdraví a finance

S využitím uvedených skutečností lze odvodit nejvhodnější cílové skupiny, pro které je vhodné připravovat nabídku v mimosezóně. Jsou jím:

  • mladí a svobodní
  • prázdné hnízdo
  • senioři

a k nim můžeme přiřadit podnikatele, kteří jsou schopni si vytvořit prostor pro využívání volného času, samozřejmě na kratší čas než ostatní cílové skupiny, ale za to i mimo víkendy.
 
Mladí a svobodní jezdí převážně s partnerem či kamarády ve skupině. Touží po zážitku i typu adrenalinové zábavy. Z toho plyne, že je zajímají aktivity typu - bungee dumping, slaňování Štramberské trúby, jízda závodními auty na závodních okruzích, jízda na čtyřkolkách v terénu, paintball apod. Navíc tato cílová skupina tvoří největší množinu návštěvníků hudebních produkcí.  Letní festivaly jsou nahrazeny koncerty pod střechou a mladí jsou ochotni za svými umělci cestovat přes celou republiku.

Prázdné hnízdo není vázáno při rozhodování o využití volného času na vnější vlivy. Většinou se netouží dělit o pobyt v přírodě s masami turistů. A tak vyhledávají i pro „letní“ aktivity květen, září a říjen. Zajímá je poznávání, osvojování tradičních řemesel – prostě sebevzdělávání.  Vzhledem k finanční stálosti se zaměřují i na zkoušení zážitků, jako je let balónem, projížďka vznášedlem, vyhlídkový let, romantické pobyty na zámcích, kurzy malování.
Senioři jsou skupinou, kterou ještě můžeme dělit na mladší seniory (60 – 64 let), starší senioři (65 – 70 let) a veterány (nad 70 let). Ti mladší se ještě účastní pracovního procesu. A veteráni již vyžadují dobrý zdravotní servis. Tato specifická forma cestovního ruchu v budoucnu poroste rychlým tempem. Důvodem jsou demografické změny tuzemské a obecně evropské populace, kdy podíl lidí nad 50 let poměrně rychle poroste, přičemž do seniorského věku se budou, i v podmínkách Česka, přesouvat finančně dobře vybavené skupiny, jejichž přáním bude si užít výsledků celoživotní práce. 
Nabídnou jim lze poznávací, kulturní a vzdělávací akce, připomenout jim celoživotní zkušenosti. Tyto aktivity je pak třeba vyvážit relaxací a pohodou. Je nutné jim přizpůsobit denní režim a vyžadují komplexně zajištěný program. Je to skupina, která nejvíce využívá aktivit v mimosezónu.
Podnikatelé se často rozhodují spontánně o využití svého volného času a odjíždí především relaxovat a získat protiváhu své podnikatelé činnosti. Výrazně na ně působí momentální a vhodně nasměrovaná nabídka a komplexní zajištění programu.
Všechny cílové skupiny rády vyhledávají relaxační aktivity typu wellness.  V saunovém světu v pražském Sportcentru Step se střídají během celého dne mladí, podnikatelé, senioři a po náročném dni  nebo hektickém týdnu si zaslouženě užívají relaxace a pocitu uvolnění.

Všechny příklady aktivit, které by mohly být klientům uvedených cílových skupin nabídnuty, jsou produkty komerční.  Především mimosezóna vyžaduje konkrétní nabídku a musí téměř agresivně oslovovat potenciální turisty. V mimosezónně si těžko lidé vyberou z nabídky dojmového typu - „u nás je krásně“.  Pak musí sami vyhledávat aktivity, spojovat je a přemýšlet, jaké bude počasí, je tam i v tuto dobu otevřeno, kolik co stojí apod. A pak sáhnou po první kompletně připravené nabídce, kterou dostanou jakýmkoliv způsobem do ruky, a jedou.


 
Návrat na obsah | Návrat do hlavní nabídky