- MIMOSEZONU.CZ

Hledat
Přejít na obsah

Hlavní nabídka:

 
Produkty destinace s využitím 365 dnů v roce Petr Kratochvíl, archiv redakce
 

Pro podnikatele je výhodou, když jeho nabídka nezávisí na počasí, na sezóně, a mohli bychom pokračovat i tím, že na náladovosti klientů, na finančních krizích apod. Pojďme zpět do reálného života. Tam platí především ty první problémy. Podnikatel může přizpůsobit svoji nabídku počasí a také sezónnosti. Všechny aktivity, které jsou prováděny pod střechou, jsou vlastně celoroční.  Je to ale spojeno s vyššími náklady – stavba, nájem, energie… Tyto pohledy jsou na „nesezónní“ cestovní ruch z hlediska domácího cestovního ruchu. V mimosezóně však můžeme odjet za teplem do exotických krajů.  I tato forma aktivního cestovního ruchu přináší efekt, ale pouze cestovním kancelářím.  Ostatní naše výdaje v místě pobytu jdou do pokladen tamních podnikatelů. Jsem zastáncem a propagátorem domácího cestovního ruchu a tak se soustředím na mimosezónní nabídku u nás.


 
Agroturistika
 Především ta část tohoto druhu cestovního ruchu, co se zabývá chovem zvířectva, dává šanci k celoročnímu vyžití. O zvířata se musíme starat v létě, v zimě, i v mimosezóně. Je fakt, že i u nich je třeba zohlednit určité biologické rytmy (např. „kozí“ sezóna je zhruba od dubna do října, ale i ve zbytku roku vyžaduje zvířectvo opatrování s podílem lidské práce).











Než napadne sníh, lze si například vyzkoušet pasení ovcí.  Kromě pastvy máte povoleno i lelkovat a k občerstvení bude nabídnuta jehněčí specialita a samozřejmě košt pálenky.  A za práci si ještě zaplatíte. Zážitek je ale na světě a někteří klienty se vrací odlehčit svému stresu – např. ZDE.
















Koňských farem stále přibývá, a tak i jízda na koni se stává celoroční aktivitou – např. ZDE.


V podzimním období, kdy se sklízí ovoce, mohou farmy nabízet i zpracování úrody, kterou si klient sám načeše, následně pod dohledem farmářky zpracuje a také si je konzervované odveze domů.  Podobně to lze realizovat s houbami.  Podíl vlastní práce na zpracování domácích produktů se stále snižuje a tak bude stoupat zájem o zážitek si tuto činnost osvojit a pochlubit se tím ve svém okolí.  


Gastronomie
 K podzimu neodmyslitelně patří hony a s nimi spojené oslavy svatého Huberta, výlovy rybníků, Svatomartinská hodování a košty mladého vína. Řada podnikatelů již zahrnula do své nabídky účast na těchto akcích a s tím spojenou konzumaci ve vlastním či smluvním zařízení. Restaurace, hotely i penziony připravují lákavé nabídky, speciální menu, víkendové gastroakce i pobyty. Např. výlov rybníka lze spojit nejen s pohledem na tvrdou práci rybářů, ale s poznáním tajů, jak vytvořit filet z kapra, ochutnat pokrmy z ryb a také být pasován na rybáře. I to lze koupit – viz ZDE. A nesmí chybět fotodokumentace, aby se zákazník mohl „pochlubit“ svým přátelům a tím udělat provozovateli aktivity tu nejúčinnější propagaci. Téměř každý má dnes u sebe fotoaparát či mobil s fotoaparátkem, ale rád zaplatí na profesionální fotodokumentaci z těch úhlů, které on sám nestačil zaujmout či to technicky nebylo možné. Nezapomínejme na procesy, kterými si turista vyhodnocuje své pobyty, své zážitky.
Ke gastronomii náleží i poznatky z výroby vybraných potravinářských výrobků. Po mé osobní návštěvě provozu výrobny sýra Niva v Otinovsi, jsem s tímto sýrem získal velmi dobrý vztah. Získal jsem plnou důvěru k tomu produktu, protože jsem viděl výrobní proces na vlastní oči, poznal jsem záruky hygieny při výrobě a taje technologie. Navíc jsem měl možnost v podnikové prodejně zakoupit si nejen hotový produkt, ale také speciality, které ve výrobním procesu vznikají, jsou velmi chutné, ale nemohou se dostat do široké prodejní sítě. A to ještě za velmi rozumnou cenu. Při každé další návštěvě Moravského krasu uvažuji o možnosti zajet do Otinovsi a zakoupit si jejich speciality.          
 
I v tomto případě je třeba připomenout, že z návštěvníka se stává turista tím, že v místě čerpání aktivity, nebo v její blízkosti, přespí. Prostě to nestihne vrátit se domů. A tak je třeba ho zaujmout, aby využil nabídky ubytovatelů a to např. tím, že program je orientován i do večerních a nočních hodin, nebo je spojen s konzumací alkoholických nápojů.
 
 
Vzdělávání
 
Filozofií této aktivity je vytvořit místo či destinaci, kde lze příjemně trávit volný čas a navíc se lze aktivně sebevzdělávat, realizovat se v různých uměleckých formách, rozvíjet své zájmy a vyzkoušet si zajímavé řemeslné dovednosti. Záměr odpovídá trendu celoživotního vzdělávání a zdokonalování a rostoucímu zájmu o aktivní trávení volného času a snahám prohlubovat své znalosti. Očekává se, že lidé budou stále větší část volného času věnovat rozvoji svojí osobnosti. Budou vytvořeny podmínky pro to, aby se téměř každý den v roce konalo několik zajímavých akcí, aby bylo možno si objednat vzdělávací aktivity s atraktivními tématy, aby se pravidelně konala setkání s odborníky v různých oborech lidské činnosti a další zajímavé vzdělávací akce. Vhodné je to např. pro okresní města.
 
Stoupající vzdělanost obyvatelstva odráží i zájem jednotlivců zdokonalovat se ve znalostech oborů, které nejsou jen jejich pracovními prioritami. Příkladem může být vojenská historie, která má u nás několik desítek tisíc příznivců a podobně je tomu v ostatních zemích. K jejich monitoringu můžeme využít účast na akcích Bahna u Strašic (přes 50 tisíc návštěvníků) či Cihelna v Králíkách (přes 20 tisíc návštěvníků). Platí pravidlo, že u toho problému, který nás zajímá, umíme překonávat řadu bariér, abychom dosáhli osobního zážitku. Stejně jako o obchodu platí, že za zboží nebo službu, kterou skutečně chceme, zaplatíme téměř každou finanční částku.
 
„Místní čítanka“ (jak můžeme produkt pracovně nazvat) bude tvořena nabídkou na zajímavé trávení volného času v místě (např. při dovolené, o víkendu, v rámci firemní akce, jako doplněk konference apod.). Originalitou bude tematické zaměření nabídky na zájmové neboli neformální vzdělávání formou různých kurzů, seminářů, ateliérů a jiných tematických školení. Nabídka se bude řídit jen dostatečným počtem zájemců o konkrétní didaktické aktivity zaměstnávající vybrané lidské smysly a mozkové centrum.
 
V rámci produktu budou využity všechny zajímavé akce, které se již v místě a okolí konají a které budou doplněny o nabídku dále se vzdělávat. Usilovat se bude o koordinaci programů akcí s didaktickými aktivitami, o vytvoření standardů kvality pro takovéto aktivity a zejména o jejich napojení na síť služeb cestovního ruchu. Vznikne tak soubor vzdělávacích aktivit, které budou nabízeny celoročně, sezónně, permanentně či jednorázově na objednávku. Současně budou podpořeny všechny nové aktivity podnikatelů nebo organizací, které budou nabídku neformálního vzdělávání dále rozvíjet nebo obohacovat. Účastníci akcí se tak naučí šít, malovat, vytočit si keramický pohárek, uháčkovat si prostírání, naučit se tancovat polku, naučit se připravovat tradiční české pokrmy, střílet z pistole, hrát minigolf apod.

Náměty na využití mimosezóny lze nacházet mnoho, je však třeba je transformovat do „prodejné podoby“ a zaujmout kreativitou nápadu.

Foto: Petr Kratochvíl


 
Návrat na obsah | Návrat do hlavní nabídky