005 - MIMOSEZONU.CZ

Hledat
Přejít na obsah

Hlavní nabídka:

005

Tradice znovu táhne, novinky se prosazují postupně?
Petr Kratochvíl, archiv redakce

Zimní období je pro Česko vedlejší sezónou pro horské oblasti. Souvisí to se sněhovou pokrývkou a tím možností pohybovat se na lyžích a vyžívat se v dalších zimních aktivitách. Pro ostatní oblasti je zima mimosezónou nebo mezisezónou. A tak se stávají motivátorem k návštěvě destinací akce.  Asi ty nejznámější lze vyhledat podle názvu „vánoční trhy“.
Každé větší město tyto trhy připravuje a nabízí. Délka jejich trvání dosahuje i měsíc. Pořadatele jistě netrápí finanční zajištění trhů. Tržby za pronájem stánků a zábor místa a dotace měst jsou dostačující. Jinak by to přeci nedělali. A pro stánkaře jsou tržby také zajímavé.  Z měst zaznívá, že návštěvnost trhů je výborná, tlačenice nepolevují. A to ještě ohromná množina našinců vyjíždí na trhy do sousedních zemí. Čeština pravidelně zní v Norimberku, v Drážďanech, ve Vídni, ve Wroclawi. Struktuře nabízených mlsků a celého nabízeného sortimentu prostě neodoláme. A zde je zajímavé, že nám nevadí dojet přes celou republiku za zážitkem ze zahraničních vánočních trhů. Klidně sedíme v autě či autobuse hodiny a hodiny, než překonáme vzdálenost i 400 až 500 km a tam a pak zpět. Přitom za českými vánočními trhy jsem ochotni cestovat převážně do nejbližšího města, kde se konají a někteří z nás jsou ochotni cestovat do krajského města, či dokonce do Prahy. Opět se projevuje vlastnost českých turistů, že nejčastěji cestují do vzdálenosti 100 – 150 km od svého bydliště. A tak se nabízí k zamyšlení, čím nás zaujímají ty trhy v zahraničí, že v tomto případě ty bariéry vzdálenosti padají.



Asi tím důvodem bude jiná a bohatá struktura  nabízeného sortimentu, ochota a úsměvy prodejců, možnost nakoupit dárky i v síti „normálních“ obchodů, jejichž nabídka se zase liší od naší a pitom je cenově srovnatelná. Určitě i v Praze a krajských městech zní němčina, polština či slovenština a obyvatelé sousedních zemí zase touží po změně a přijedou k nám. A možná, že pro ně jsou tím tahákem stejné důvody jako ty, které nás ženou k nim na trhy. Každopádně trhy vyžadují stálou inovaci a tím si mohou udržet svoji významnou pozici.
Silvestrovské období je pro Česko vlastně hlavní sezónou. Jak na hory, tak do Prahy přijíždějí zahraniční turisté. Prah se letos chystá na až 480 tis. turistů,
nejvíce z Německa, Británie, Itálie či Ruska
. Zájem o Prahu a také naše hory nesnižují ani „speciální silvestrovské ceny“, ani nynější směnný kurz. A tak toto období ani nepotřebuje nákladný marketing, může jej negativně ovlivnit jen mimořádná událost.
I v menších městech se množí regionální aktivity v období adventu. To je zpráva pozitivní. Zatím jsou však akce více zaměřené na místní občany a lidem ze vzdálenějších míst republiky chybí kompletní zajištění pobytu v místech slavností. A na zahraniční turisty není vůbec myšleno. 
Uvedené příklady patří k „masové“ turistice. Tržby se orientují na podnikatele ve velkých městech a ani ti prodejci ve stáncích na trzích nebývají u nás řemeslníci, ale překupníci. Jak oživit příjmy drobných podnikatelů.
Zůstaneme-li u vánočního a silvestrovského období, tak se ukazuje, že v souladu s dlouhodobými trendy – návrat k jednoduššímu – stoupá poptávka po pobytech na samotách. Nejen rodiny, ale i menší kolektivy přátel vyhledávají chalupy, kde mohou prožít svátky a silvestrovské radovánky v pro ně méně tradičním prostředí. Na chalupy si přivezou vše potřebné a nevadí jim ani, že při dostatku sněhu musí k chalupě překonávat stovky metrů sněhovou pokrývkou. Chalupy „na konci světa“ tak mají příležitost k oživění. V hlavní sezóně se tato forma turistiky realizuje častěji, ale zima je romantičtější. Kde hledat takovou nabídku? Na webových portálech je k dispozici nabídka pobytů na chatách a chalupách, ale mnohé nabízejí několik apartmánů, profi vybavení. Ty romantické, jednoduché, malebné, by mohly být nabízeny právě na webovém portálu www.mimosezonu.cz. Pro provozovatele je vícenákladem topení. Ale sekání dříví také patří k návratu k jednoduššímu a tak většinu turistů z této cílové skupiny tato činnost nezaskočí.



A jak jsou na tom nové aktivity nabízející vyžití i v době mimosezónní? Každopádně vyžadují vyšší investice a inovace. Příkladem může být IQ Park v centru Babylon v Liberci. Před cca 7 lety jeho organizátoři pokryli díru na našem trhu a zapříčinili pohyb turistů a školní mládeže z celé republiky do Liberce. S menší expozicí vyjížděli do větších měst. Loni již inovovali a přichystali science centrum iQLandia, které je určené pro starší mládež a dospělé. Příští rok připraví novou expozici – Dětské muzeum pro děti do 10 let. Velmi dobře reagují na zájem rodin s dětmi a snaží se stále udržovat návštěvnost na takové úrovni, aby patřili mezi 10 nejnavštěvovanější atraktivit v zemi (www.centrumbabylon.cz). Synergie s hotelem a aquaparkem jistě podporuje tak bohatou návštěvnost.
Česko i díky financí z evropských fondů zaplavila sít krytých bazénů. I jim se často říká aquapark, ale to jen proto, že mají tobogany a vířivky. Každopádně umožňují celoroční sportovní i kulturní vyžití. Určitě je to lepší trávení volného času, než v nákupních centrech. I tyto nákladné aktivity mohou ekonomicky prosperovat. Záleží na tom, jak velká je jejich spádová oblast, zda v ní bydlí dostatečný počet potencionálních milovníků vody a zda se jim podaří účinným marketingem zajistit návštěvnost turistů i ze vzdálenějších destinací. Dobrým příkladem je kladenský aqvapark, jehož investice se vrátí dříve, než bylo projektováno. I zde je však třeba nabízet nové programy, novou zábavu, i organizovanou a spojenou s hudební produkcí.  Problémem mohou být např. hygienické předpisy či bezpečností bariéry, ale kdo chce, ten si poradí.
Každopádně největší investicí pro zajištění mimosezóny v oblasti cestovního ruchu je kreativita, nápad, zážitek. Jeho realizace nemusí být ani finančně nákladná. Možná někdo z vás není sice podnikatelem v oblasti cestovního ruchu, ale má nápad, či chce vyjádřit, co mu v nabídce chybí. Podělte se se svým nápadem a názory s naším portálem. 

Foto: Petr Kratochvíl


 
Návrat na obsah | Návrat do hlavní nabídky