Redakce MIMOSEZONU.CZ (archiv) - BLOG PRO ODBORNÍKY - MIMOSEZONU.CZ

Hledat
Přejít na obsah

Hlavní nabídka:

AKTÉŘI CESTOVNÍHO RUCHU V DESTINACI MUSÍ SPOLUPRACOVAT

Vytvořil v Redakce MIMOSEZONU.CZ (archiv) ·
Již pryč je doba, kdy lyžařské vleky nespolupracovaly s horskými hotely.
 
Bohužel, v některých místech si ještě konkurují hotely na jedné ulici, místo aby se společně snažily konkurovat hotelům v jiných destinacích. I zde již najdeme takové hotely, které perou prádlo v jedné prádelně, umožňují hostům druhého hotelu využívat bezplatně bazén, předávají si hosty v případě přeplněnosti jednoho, či při speciálních požadavcích hostů.
V rámci většího území však stále spolupráce vázne. Z jedné strany je to pochopitelné. Není jednoduché sjednotit, či alespoň přiblížit, zájmy podnikatelských subjektů, které zajímá především zisk (např. hotely, restaurace, cestovní kanceláře)a na dalších stranách zástupce veřejné správy (např. města a obce), dále neziskové subjekty (např. turistická informační centra, destinační společnosti, sdružení měst a obcí, MAS) a k tomu pak kulturní zařízení (např. muzea, hrady, zámky). Cíle mají různé - zisk, obrat, zvýšení prestiže, osvěta, zvýšení počtu zákazníků… Každý subjekt také jinak chápe podporu prodeje a propagaci. Snaží se pozdvihnout především sebe na vyšší úroveň a plně si neuvědomují, že síla je v celé destinaci. Z druhé strany např. náklady vynakládané na propagaci každého subjekty by byly účinnější, kdyby se daly na jednu hromadu a propagovala se celá destinace.
 
Roli koordinátora a „provokatéra“ ke spolupráci mají sehrávat destinační společnosti.
 
Nestačí však, že to mají v popisu práce.
 
Musí si vybudovat autoritu a získat důvěru co největší množiny aktérů cestovního ruchu v dané destinace. Znáte každý, zda ve vaší destinaci pracuje destinační společnost a pokud ano, oslovila a vyzvala vás někdy ke spolupráci či jste ji kontaktovaly vy?
V rámci využívání evropských fondů je určitou překážkou tzv. veřejná podpora. V projektech musí dostat příležitost všechny subjekty v dané destinaci. Ale tyto subjekty nejsou stejně aktivní a některé spolupráci dokonce odmítají.  A tak se prohlubuje propast mezi veřejným a podnikatelských sektorem. V destinaci Jeseníky – východ to vyřešili tak, že spolupracují pouze se subjekty, které jsou certifikovány a tím i zajišťují určitou úroveň kvality svých služeb. Když je zájem nalézt řešení, tak to jde.



BEZ PŘEKONÁNÍ „ZAVEDENÝCH PRINCIPŮ” SE SLUŽBY JEN PLÍŽÍ

Vytvořil v Redakce MIMOSEZONU.CZ (archiv) ·
Zvýšení tržeb od turistů si přejí téměř všichni podnikatelé. Rozdíl je ale v přístupech, co pro ten nárůst dělají vlastními silami. Často si přejí, aby jim ty turisty přivedl někdo jiný a ještě za jeho peníze.
 
Před pár lety mne oslovilo několik podnikatelů v cestovním ruchu na Šumavě, abych jim pomohl zvýšit obrat v letních měsících. Zima byla pro ně základem příjmů. Neodolal jsem a přišel s několika náměty.
 
A reakce? „V červenci jsme na Mallorce, nemohli by ti hosté přijet v srpnu?“.
Při letošní jízdě na kole kolem Česka jsem se přesvědčil, že v pohraničí je řada penzionů a restaurací. Bohužel často nedodržují otevírací dobu uvedenou na dveřích provozoven. A protože jsem jel sám, občas mi odmítly v penzionech ubytovat, protože uklízet po jednom hostu bylo pro ně moc práce.
Náprava těchto nešvarů vlastně není nákladná, pouze je třeba chtít překonat své zvyklosti, a jistě se zvýší obrat. A na druhém pólu nabídky lze uvést příklad dobré investice do cestovního ruchu. Ukázka toho, že nápad (i když okopírovaný z Německa), který se dotáhne do konce i s dobrým marketinkem, přináší peníze nejen provozovateli vlastní atraktivity, ale i dalším podnikatelům v regionu.
 
Příklad je z Lipna a ukazuje, že se vyplatí investovat i do dražší infrastruktury, když plodí pro turisty zážitky. Jedná se o Stezku korunami stromů.
 
Provoz byl zahájen 10. července 2012 a již v roce 2013 se probojovala na 15. místo v návštěvnosti turistických cílů v Česku s 360 tis. návštěvníků. Zařadila se tak mezi velikány typu Národní galerie v Praze, Státní zámek Lednice či Státní hrad a zámek Český Krumlov.
Daleko méně náročnou investicí je samoobslužný Lesní bar uprostřed lesů v Jeseníkách. Bar naleznete u cesty z Horní Lipové, směrem na horu Smrk. Nikdo tam nehlídá odpočívadla s přístřešky, ohništěm, suchým záchodem, plynovou bombou a s nápoji a sladkostmi. Platí se do kasičky, kterou také nikdo nehlídá, a tato zkouška lidské poctivosti dopadá zatím dobře. Bar funguje celoročně. Není ziskový, ale láká do regionu více turistů, a především z něj těží restaurace a turistické cíle v okolí.
Ochotu měnit zaběhlé návyky, předsudky, využití kreativity a poskytování zážitků dovedou turisté vždy ocenit.



KDE JSOU TURISTICKÉ PRODUKTY – TY PRODEJNÉ!

Vytvořil v Redakce MIMOSEZONU.CZ (archiv) ·
„U nás je krásně“ – takto se snažíme nejčastěji nabídnout turistický potenciál turistům. Kdo má čas „to krásno“ nastudovat?
 
Není nás mnoho. Například podnikatelé raději akceptují nabídnutý konkrétní program a předpokládají, že získají zážitek.
 
Bohužel na našem trhu jsou nabízeny cestovními kancelářemi pobyty v hotelích, někdy doplněné o služby, které ten hotel nabízí. Podíl poznávacích zájezdů po Česku pro domácí turisty je minimální. Kombinace více služeb v destinaci je výjimkou. A „krásno“ zabalené do turistického produktu s definicí: „turistickým produktem se rozumí komplex vnitřně provázaných, seriózně fungujících základních a doplňkových služeb, které jsou závazné pro jejich provozovatele, a jenž je umístitelný a uplatnitelný na trhu cestovního ruchu“, je Popelkou. Ze všech stran slyším, že rozhodující je cena a tak se musí nabízet jedna, nejlevnější služba. A co pravidlo marketingu, že zákazník si koupí zboží/službu za jakoukoliv cenu, pokud se pro ni nadchne, pokud ji prostě chce?
 
Kolik je u nás lidí, co utratí desetitisíce až statisíce za cestu na druhou polokouli? Tolik, že pro některé specializované cestovní kanceláře tvoří přes polovinu jejich obratu. Z čeho žijí obchody v Pařížské ulici v Praze? Našly si své zákazníky prodejem zajímavého zboží/služeb.
 
Obava z rizika nasazení nových produktů je pochopitelná. Proč ale nabídka produktů v zahraničí, kde rádi hledáme příklady, takovými produkty netrpí.

Nad kterou nabídkou se více zamyslíte?

První nabídka: 3 dny pobyt v hotelu 3***, využití sauny a vířivky v hotelu, možnost procházek po okolí, půjčovna kol.

Druhá nabídka: 3 dny pobytu v hotelu 3***, návštěva hradu s noční prohlídkou, masáž, návštěva farmy, čajový rituál.

Možná nakonec dospějeme k závěru, že cena druhé varianty bude zajímavá. Ten kdo ji nabízí, dojednal pro mne příznivější cenu, než kdybych si koupil služby samostatně. A právě v mimosezóně, když nerostou houby, nejsou otevřeny hrady, hledám alternativu. Pojďme se pokusit zde na webu www.mimosezonu.cz soustředit ty turistické produkty, které vás zaujali, ověřili jste si je a uspokojili vaši potřebu získat zážitek.



MIMOSEZÓNA A JEJÍ ODRAZ NA INTERNETOVÝCH VYHLEDÁVAČÍCH

Vytvořil v Redakce MIMOSEZONU.CZ (archiv) ·
Pojem mimosezóna má svoji definici („tvoří tu část roku, ve které cestuje do dané destinace nejmenší množství návštěvníků, resp. jsou nejnižší výnosy“) a tak stojí za zamyšlení, jak se chovají internetové vyhledávače na zadání tohoto termínu.  Zkusil jsem nejprve Google a jasně dominují nabídky typu – nižší cena a změna otevírací doby. Ještě lze nalézt něco o nabídce výhod pro vybrané cílové skupiny (např. seniory). Pouze výjimečně se v nabídce objevují témata pro toto období, např. kuželkářská nabídkaVyhledávač „Seznam“ má jiné pořadí nabídky, ale princip se nemění. A tak bychom mohli pokračovat přes www.centrum.cz a další vyhledávače...
Kde je problém?
Považuje však někdo toto za problém?  A tak se nám jeví dva pohledy na termín „mimosezóny“.   Provozovatel ve svém „zoufalství“ zajistit provoz v mimosezóně, jde na ceny na úrovni pořizovacích nákladů za službu (a někdy i pod ní). Někdy ty slevy zdůvodňuje tím, že je slibuje jen vybraným cílovým skupinám a nakonec je poskytne komukoliv, kdo k jeho zařízení najde cestu. Docela chápu to, že hotel raději osadí své pokoje za cenu, která je jen o málo vyšší, než jsou nezbytné náklady na jeho znovuzrození (úklid a praní prádla) a než nechat pokoj bezživotí chátrat. A pohled druhý? Připravit zajímavou nabídku, proč navštěvovat turistické cíle v mimosezoně.   Odlišit svoji mimo-sezónní nabídku od té sezónní a najít v ní výhody nejen finanční, nejen ve vztahu k cílovým skupinám, ale především k obsahu nabídky. Je to vůbec možné?  Napadá vás, co je typické pouze pro mimosezónu?  Mne ano. Fotografování podzimní a jarní přírody. Neumím moc fotit a tak bych uvítal, kdyby mne zkušený fotograf provedl krásami přírody v těchto mimosezónních ročních období a vedl mne k fajn fotkám, které převyšují svojí kvalitou mé dosavadní výtvory. Kdy jindy, než na ke konci zimy bych se měl naučit ořezávat ovocné stromy a svým amatérským přístupem jim neublížil. Kdy jindy bych se měl naučit lovit ryby přes díru v ledovém pokrytí vodní nádrže.  V kterou vhodnou roční dobu bych si měl uvědomit masopustní tradice? Těch námětů je řada a na těch webech chybí. Pojďme je doplnit a prosadit na čelní místa ve vyhledávačích.



CELOROČNÍ SEZÓNA A PLNÁ ZAMĚSTNANOST

Vytvořil v Redakce MIMOSEZONU.CZ (archiv) ·
Při mé letošní cestě na kole kolem republiky jsem vyjížděl z Ústí nad Labem a první hory, které mne čekaly projet, byly Krušné hory. Jel jsem po Krušnohorské magistrále a musím konstatovat, že jsem skoro nikoho nepotkal, a to byl přelom června a července. Služby chybí a tak také turisté chybí. Předvánoční čas mne přiměl navštívit městečko Seiffen na německé straně Krušných hor. Slyšel jsem o něm, že je centrem Evropy v oblasti dřevěných dětských hraček. A jaké bylo překvapení zajet cca 5 km za naši hraniční obec Mníšek.  Nebylo to o adventní víkendy, ale ve všední den. V městečku vévodí Muzeum hraček, ale v každém obchodě s dřevenými hračkami lze spatřit vlastně polovinu expozice z muzea. Krámek za krámkem, výrobna za výrobnou, včetně třípatrové manufaktury. Po ulicích je i řada stánků s občerstvením.  Na tvářích obchodníků úsměvy, vše si lze prohlédnout, v krámcích samozřejmě koupit. Nedivím se, že se sem celý rok sjíždějí návštěvníci z celého Německa. Pro ne je to zde takové nákupní centrum dřevěných hraček, pro jakékoliv roční období.  Nabídka je samozřejmě přizpůsobena ročnímu období, takže nyní je plno betlémů a vánočních tradic. Již lze ale shlédnout i některou velikonoční nabídku. Takže nejenom vánoční advent, ale celý rok je pro místní podnikatele sezónou. Tradice Krušnohoří má být stejná na obou stranách pomyslné hranice. A ono tomu tak není. Přeci není možné, že umění řemeslníků končí u Mníšku. Je to možné. Tam je tržišťátko a na něm lze spatřit zboží, které se liší od toho německého, ale je hrozné a určitě ho vyráběli jinde než v Krušných horách, a řekl bych i v jiné zemi, než té naší. Takže na jedné straně „bohaté“ městečko Seiffen (a je nutno dodat, že jich je tam daleko více), které nemá problém s nezaměstnaností, naučilo se připravovat služby pro své návštěvníky v jakoukoliv roční dobu a zakládá si na své dlouhodobé tradici. Na druhé straně téměř vylidněná městečka na naší straně hranic, kde lidé těžko hledají práci, neví, čím se prosadit.  A přitom vycházejí se stejných tradic, způsobu života a nyní i podmínek pro podnikání. Přesvědčte se webu www.seiffen.de, ale osobní poznání nic nehradí.




Další
Návrat na obsah | Návrat do hlavní nabídky