Navštívil jsem své oblíbené turistické informační centrum v Chebu. Malebné Chebské náměstí je pro něj dobrou adresou. Z okna pohled na Špalíček, radnici a vlastně lze monitorovat celé náměstí.
Centrum není jen poskytovatelem informací, ale má též k dispozici prostor pro pořádání výstav, přednášek a porad.
A právě jsem byl lektorem na semináři o marketingových aktivitách města.
Samozřejmě jsme se dostali k postavení města a jeho okolí na trhu cestovního ruchu a k výši návštěvnosti destinace. Zajímavá byla reakce od zástupců destinace. V poslední době se zvyšuje počet turistů. Jako důvod uvádí, že velmi často tam přijíždějí lidé, kteří tvrdí, že navštívili celou republiku, ale tady ještě nebyli. Považují tuto destinaci „za konec světa“.
Docela zajímavý námět na marketingový slogan.
Nelze jej asi používat mnoho let, protože tu destinaci pak navštíví všichni a uvědomí se, že Chebsko není „na konci světa“, ale uprostřed globalizující se Evropy. Je mimochodem zajímavé, že podobný problém mají na Zlínsku. Tam ale spíše sami obyvatelé tvrdí, že žijí na „konci světa“. Ale již se s tím vypořádávají a v cestovním ruchu se spojují především se zeměmi z jihu Evropy.
Vede mi to k zamyšlení, že i pro mimosezónní aktivity je třeba nalézt výjimečný název, resp. výjimečný důvod, který i tradičně navštěvovaná místa v sezóně ukážou v jiném zorném úhlu.
Známou příležitostí je podzimní zbarvení přírody. Znám několik lidí ve svém okolí, kteří pravidelně cestují za podzimními krásami přírody, sledují, kdy se listnaté stromy nejvíce vybarví a jsou připraveni vyrazit za kocháním se krajiny, ale i za jejím dokumentováním na své digifoto.
A což pro ně organizovat kurzy fotografování přírody? A další cílovou skupinu nadšenců cestování kdykoliv a téměř kamkoliv jsou milovníci geocachingu. Ti cestují sami a nechtějí se s nikým spojovat.
Vlastně soutěží. Zde by naopak měli hrát důležitou roli vyhlašovatelé a zřizovatelé kešek.
Je třeba je umísťovat u turistických cílů a spolu s jejich obsahem přimět ty nadšence zajímat se i o ty turistické cíle.