BLOG PRO ODBORNÍKY - MIMOSEZONU.CZ

Hledat
Přejít na obsah

Hlavní nabídka:

AKCE JAKO MARKETINGOVÝ NÁSTROJ

Vytvořil v Redakce MIMOSEZONU.CZ (archiv) ·
„Kam pojedeme na výlet?“ a podobné otázky v období mimo hlavní turistické sezóny vyžadují více energie při hledání vhodných tipů, než v sezónách hlavních. V nich lze vyjet téměř „na blind“ a téměř všude se lze zapojit do zajímavého dění.
  
Nabídka v mimosezónně je ovlivňována podnebím, střecha nad hlavou a zateplený prostor omezí výkon některých aktivit. Eliminovat lze potřebu využívání volného času vyhledávání jednorázových akcí. Některé z nich probíhají i během delšího časového období. K těm určitě v naší zemi patří masopust.
 
Masopustem se nazývá období od Tří králů po Tučný čtvrtek před velikonocemi.
  
Během něj probíhají v místech třídenní veselice, taneční zábavy, zabíjačky a také svatby. V Praze se oživuje již několik let městská forma masopustu – karneval. Tato tradice láká nejen naše turisty, ale také zahraniční. Je však třeba v rámci produkování masopustů myslet na „diváka“ a umět je zapojit do děje a nechat je v místě utratit peníze. V tomto směru jsou ještě rezervy.
 
Příkladem úspěšné akce v posledních letech je oživení slavností Svatomartinského vína a Svatomartinské husy v listopadu.
 



Nabídky restaurací a v některých případech i měst a obcí je bohatá a slavností je tolik, že kdo chce, tak si na ně cestu najde. Jedná se vlastně o celostátně propagované akce a nelze předpokládat, že se jejich počet bude masově rozšiřovat.
V letní sezóně se nabízí účast na mnoha městských slavnostech, hudebních festivalech, oslavách různých výročí bitev, a pokud jejich návštěvnost přesáhne 5 tis. osob, tak je lze považovat za akce regionální. V mimosezóně nelze v extravilánu očekávat takový počet návštěvníků (snad kromě výročí bitvy u Slavkova v prosinci apod.) a je třeba připravovat nabídku menších akcí, ale o to lákavějších. Stovky lidí se naučilo již chodit na výlovy rybníků.
 
Adventní čas je obdobím, kdy se lidé snaží získávat nápady pro vánoční výzdobu a pro vánoční stůl. K tomu se nabízí řada výstav, na kterých řemeslníci předvádějí technologické procesy výroby ozdob a popř. pokrmů. To jsou samé tradiční akce.
Velmi těžce hledáme v nabídce akce typu: koncerty v jeskyních (stálá teplota po celý rok), zimní slavnosti – rozlučky se zimou, „zimní olympijské hry“ pro recesisty apod. Kdo přijde s nápadem a zajistí si podmínky k realizaci, určitě získá potřebnou klientelu.  Nudu z mimosezóny  je nezbytné využít. 



MIMOSEZÓNA JE I OBLEČENÍ

Vytvořil v Redakce MIMOSEZONU.CZ (archiv) ·
Léto je převážně spojováno s plavkami a šortkami, zima s oblečením na lyže či kožichem. A mimosezóna? Právě počasí ovlivňuje rozhodování lidí o pohybu v přírodě. „Nepůjdeme nikam, počkáme na lepší počasí, prší“, to lze zaslechnout.
 
Ještě horší je varianta, pokud ta věta zazní a chybí tam to „prší“. Také může zaznít:
 
„Mohlo by pršet, nemáme jistotu, že se vrátíme za sucha“. Tak přichází lidé o zážitky z využívání volného času v mimosezóně. A přitom jsou země, kde to počasí je stále takové divné, mží, poprchává, je chladněji. Třeba Island. A turistů tam jezdí více a více. A pak přichází na mysl staré známé pravidlo, že neexistuje špatné počasí, ale jen špatně oblečený turista.
Obléknout si to správné „na sebe“ na turistiku do jakéhokoli počasí vyžaduje dobré znalosti anebo dobré rady od prodejců oblečení, protože se z toho stává téměř vědní disciplína. Existují některá známá obecná pravidla (jako že je třeba mít v zimě více vrstev oblečení, než jednu silnou), ale důležitým vlivem je i vnímání teploty každým z nás. Individuální je vnímání pocitu chladu i pocitu tepla. Závisí to i na parametrech organismu, jak je kdo trénovaný, jak se věnuje otužování, apod.
Nejen vášniví turisté, ale i ti, které láká příroda a pohyb v tzv. outdooru se mohou vybavit tak, aby z pohybu měli výtečný pocit a zážitek. Je třeba se poohlédnout po kvalitním a funkčním oblečení, které je pohodlné, slušivé a „in“.  Začíná to termoprádlem (nemá studit a má udržovat stálou teplotu) a končí to svrchním oblečením, které je nepromokavé, vodotěsné, prodyšné a má odvádět vlhkost, kterou produkuje tělo. Dnes jsou k dispozici kvalitní materiály a tak slýcháme názvy:  softshell, fleece, pertex, gore-tex či např. nanovlákna.  Osobně je to pro mne dost složité a přiznám se, že ani nemám zájem se problematice podrobně věnovat a tak spoléhám na rady prodavačů. Nespoléhám však na nákupní centra, kde se mezi regály promenádují podavači zboží a ne fundovaní prodavači.  Tak směřuji do specializovaných prodejen, s nabídkou značkového oblečení a nechám si poradit odborníkem. Nabídka je široká a snažím se dávat přednost výrobkům českých výrobců, např. ATEX, WARMPEACE, LITEX, MOIRA, DRAPS……    A výsledkem je, že převážně trávím volný čas v přírodě tehdy, kdy na to mám čas a chuť, a ne kdy je k tomu vhodné počasí. 



NA KONCI SVĚTA

Vytvořil v Redakce MIMOSEZONU.CZ (archiv) ·
Navštívil jsem své oblíbené turistické informační centrum v Chebu. Malebné Chebské náměstí je pro něj dobrou adresou. Z okna pohled na Špalíček, radnici a vlastně lze monitorovat celé náměstí.
 
Centrum není jen poskytovatelem informací, ale má též k dispozici prostor pro pořádání výstav, přednášek a porad.
 
A právě jsem byl lektorem na semináři o marketingových aktivitách města.
 
Samozřejmě jsme se dostali k postavení města a jeho okolí na trhu cestovního ruchu a k výši návštěvnosti destinace. Zajímavá byla reakce od zástupců destinace. V poslední době se zvyšuje počet turistů. Jako důvod uvádí, že velmi často tam přijíždějí lidé, kteří tvrdí, že navštívili celou republiku, ale tady ještě nebyli. Považují tuto destinaci „za konec světa“.
 
Docela zajímavý námět na marketingový slogan.
 
Nelze jej asi používat mnoho let, protože tu destinaci pak navštíví všichni a uvědomí se, že Chebsko není „na konci světa“, ale uprostřed globalizující se Evropy. Je mimochodem zajímavé, že podobný problém mají na Zlínsku. Tam ale spíše sami obyvatelé tvrdí, že žijí na „konci světa“. Ale již se s tím vypořádávají a v cestovním ruchu se spojují především se zeměmi z jihu Evropy.
 
Vede mi to k zamyšlení, že i pro mimosezónní aktivity je třeba nalézt výjimečný název, resp. výjimečný důvod, který i tradičně navštěvovaná místa v sezóně ukážou v jiném zorném úhlu.
 
Známou příležitostí je podzimní zbarvení přírody. Znám několik lidí ve svém okolí, kteří pravidelně cestují za podzimními krásami přírody, sledují, kdy se listnaté stromy nejvíce vybarví a jsou připraveni vyrazit za kocháním se krajiny, ale i za jejím dokumentováním na své digifoto.
 
A což pro ně organizovat kurzy fotografování přírody? A další cílovou skupinu nadšenců cestování kdykoliv a téměř kamkoliv jsou milovníci geocachingu. Ti cestují sami a nechtějí se s nikým spojovat.
 
Vlastně soutěží. Zde by naopak měli hrát důležitou roli vyhlašovatelé a zřizovatelé kešek.
 
Je třeba je umísťovat u turistických cílů a spolu s jejich obsahem přimět ty nadšence zajímat se i o ty turistické cíle.
   



TRADICE O ADVENTU LÁKÁ

Vytvořil v Redakce MIMOSEZONU.CZ (archiv) ·
Opustit domácnosti, které se chystají na vánoční svátky, vyžaduje odvahu. Stihnu to, či nestihnu? Ještě nemám připravené to a to. Ale vytržení z předvánočního shonu je zážitkem. A příležitostí k připomenutí si jejich tradic a zvyků. A např. zjistíte, že kapr má své stabilní místo na štědrovečerním stole teprve po první světové válce. A za tradicemi a hlavně zážitkem z krásy dřeva a rukodílné práce je návštěva galerie v severomoravském Jiříkově. Řezbář Jiří Halouzka v Jiříkově na Rýmařovsku tvoří betlémový komplet, který jinde na světě neuvidíte. Obsahuje přes stotřicet figur v životní velikosti. Ke zhlédnutí a obdivu je v Pradědově galerii u Halouzků nedaleko hradu Sovince na Bruntálsku. Řezbář každoročně doplňuje průměrně dvě až tři nové sochy. K vidění je více betlémů, ale největší atrakcí je samozřejmě ten v životní velikosti, na němž umělec pracuje od roku 1998. Pozvánkou do jiříkovské Pradědovy galerie je i dvoumetrová dřevěná betlémská hvězda, viditelná z úctyhodné vzdálenosti tří kilometrů. Dále lze spatřit i jiné sochy, včetně děda Praděda, která se tyčí do výše 10,4 m a váží okolo 15 tun - klikni ZDE.

Udržování tradic se věnují také skanzeny.  Tradice adventu je pro ně příležití přilákat nás a naše potomky. A tak nás čekají na Veselém kopci, kde je v ýstava ve všech roubených objektech - lidové betlémy a unikátní mechanický betlém R. Frinty a to ve dnech 16. 12. 2014 - 4. 1. 2015 – klikni ZDE

Otevřenou náruč mí pro nás připravené i Polabské národopisné muzeum Přerov nad Labem, kde je výstava „Lidové vánoce v Polabí“ doprovázena o víkendech ukázkami řemesel, např. zpracováním ovčího rouna, práce na kolovrátku a tkalcovském stavu, zdobení perníčků, výroba háčkovaných, slámových a korálkových ozdob, košíkářské řemeslo, výrobky ze šustí a pergamana a výroba vánočních vrkočů - klikni ZDE

A největší nás skanzen v Rožnově pod Radhoštěm nabízí také několik akcí. Živý betlém lze ještě stihnout v sobotu 20. 12. A v neděli 21. 12. 2014 a Štěpánskou koledu v pátek 26. 12. 2014. Ale i v další dny je skanzen otevřen - klikni ZDE.



PRO OBYVATELE MĚST JSOU I VÁNOCE MEZISEZÓNOU

Vytvořil v Redakce MIMOSEZONU.CZ (archiv) ·
Patřím k lidem, kteří nemusí zažívat zimu ve městě v mrazu a se sněhem. Spíše bych uvítal krátkou zimu na vánoční svátky a pak zase takové jarní počasí. Za sněhem a zimními radovánkami občas zavítám do hor. Pro většinu městských obyvatel je zima vlastně mimosezónou. Proto vyjíždí za využitím volného času za něčím zajímavým. Vánoce jsou jednoznačným tahákem za trhy, za poznáním tradic. A i Pražáci mohou vyrazit za zajímavostmi. Milovníci kamenné krásy mohou nechat své oči kochat se nabídkou Muzea minerálů a Tajuplné jeskyně v Havlíčkově 3, Praha 1 (naproti hlavnímu vchodu na Masarykovo nádraží). Spatřit lze vzácné minerály, obří krystaly, kameny nádherných barev i tvarů, ojedinělých kombinací, zajímavých příběhů z celého světa. Je zde i jedinečná sbírka meteoritů, tektiků a minerálů. Např. je vystaven úlomek meteoritu, který v roce 2013 dopadl na ruský Čeljabinsk a vltavíny – nazelenalé české minerály. Nabízí se i Tajuplná jeskyně s drahými kameny . Tvoří ji také krápníková jeskyně a na stropě jsou zlaté a olověné žíly. Zaujme i kostra tyranosaura – viz www.mineralia.cz.

A Pražáci nemají daleko na Karlštejn. Asi tam již byli mnohokrát, ale vydat se tam na vánoce má své kouzlo. Projít se k hradu od parkoviště zasněženou silnicí s osvětlením pouličních lamp je opravdu fascinující. Ale počasí to neposkytuje každý rok, tak je tam třeba jet několikrát. A proč? Na každoroční Štěpánské koledování v podání vokálně instrumentální skupiny CHAIRE z Příbrami pod uměleckým vedením pana Josefa Krčka. Potřebujete s sebou zvonečky, abyste se mohli do muzicírování také zapojit. A tak 27. 12. 2014 od 18:00 hurá do Rytířského sálu hradu Karlštejn.



Zpět | Další
Návrat na obsah | Návrat do hlavní nabídky